Het schrijven van een boekingsmail is belangrijk voor het regelen van optredens.Hiermee benader je boekers, programmeurs en artiesten voor het boeken van shows. De volgende dingen zijn belangrijk bij het schrijven de mail:
- Hou het kort en krachtig. Boekers krijgen veel mails en hebben weinig tijd om alles te lezen.
- Leg ik een paar zinnen uit wie je bent en wat voor liveshow je neerzet. Benoem waar je vandaan komt, onder welk genre je muziek valt, wat de sfeer van je muziek is en eventueel vergelijkbare acts.
- Voeg links toe naar je Spotify-kanaal, korte video en social media. Handig hierbij is om de video als link toe te voegen en niet als bijlage. Zo hoeft de boeker niets te downloaden.
- Waarom wil jij op een bepaalde plek optreden? Bewijs de programmeur dat er mensen naar je show komen en dat je relevant bent. Het helpt als een bandlid uit de stad komt waar je speelt of er net een release uit is.
- Doe onderzoek naar de persoon die je benadert en schrijf een persoonlijk bericht. Wil je op een specifiek festival staan? Zorg dan dat je mail aansluit bij de sfeer en visie.
- Kijk of jouw act bij een band past die het podium al heeft geboekt, maar nog geen support act heeft. Je kunt een voorstel doen om in het voorprogramma van deze act te staan (opmerking: tegenwoordig nemen bands vaak eigen support mee of regelt het management dit).
- Als boekers niet reageren op je mail, kun je deze opvolgen met een telefoontje of een reminder via de mail. Krijg je een nee, dan kun je dat zien als ‘op dit moment niet’. Vraag altijd waarom het een nee is, zodat je hier de volgende keer rekening mee kunt houden.
Waar je verder rekening mee kunt houden:
- Probeer zoveel mogelijk boekers te mailen. Hoe vaker je het probeert, hoe groter de kans op een toezegging is.
- Blijf realistisch. Schrijf locaties aan die op dit moment bij je carrière passen.
- Zoek acts met hetzelfde geluid die op jouw niveau spelen of al iets verder zijn. Bekijk waar ze spelen of hebben gespeeld. Dit zijn plaatsen waar jij ook kunt spelen met je act.
- Zorg bij een boeking dat je een rider, biografie en persfoto klaar hebt liggen. Doe zelf je best om je eigen shows te promoten. Dit vinden podia ook belangrijk.